Cercetari Header image

Romancenco Andrei - susținerea tezei de doctor în științe medicale

Date
Conducător științific
Spinei Larisa, doctor habilitat în științe medicale, profesor universitar

 

Universitatea de Stat de Medicină și Farmacie ”Nicolae Testemițanu” din Republica Moldova, sala de conferințe 205 (bd. Ștefan cel Mare și Sfânt 165, or. Chișinău).

Ședința comisiei de susținere publică a tezei de doctor în științe medicale cu tema „Managementul procesului de formare profesională cu aplicarea metodei de simulare  în învățământul medical universitar”.

 

A absolventului doctoratului: Romancenco Andrei

 

Program de doctorat: 331.03 Medicină socială și management

 

Conducător științific: Spinei Larisa, doctor habilitat în științe medicale, profesor universitar, Catedra de medicină socială și management „Nicolae Testemițanu”.

 

Membri ai comisiei de îndrumare:

Ababii Ion, doctor habilitat în științe medicale, profesor universitar, academician al AȘM, Catedra otorinolaringologie, specialitatea 321.16;

Rojnoveanu Gheorghe, doctor habilitat în științe medicale, profesor universitar, Catedra chirurgie nr.1 ”Nicolae Anestiadi”, specialitatea 321.13;

Dandara Otilia, doctor habilitat, profesor universitar, Catedra științe ale educației, USM, specialitatea 13.00.01.

 

Membrii Comisiei de doctorat

Grejdean Fiodor, doctor habilitat în științe medicale, profesor universitar, Catedra de medicină socială și management „Nicolae Testemițanu” - Președinte;

Spinei Larisa, doctor habilitat în științe medicale, profesor universitar, Catedra de medicină socială și management „Nicolae Testemițanu” - conducător științific;

Cazacu-Stratu Angela, doctor în științe medicale, conferențiar universitar, Disciplina de igienă;

Paladi Adriana, doctor în  filosofie, conferențiar universitar Școala de Management în Sănătate Publică.

 

Referenți oficiali

Ciocanu Mihail, doctor habilitat în științe medicale, profesor universitar, IMSP Institutul de Medicină Urgentă;

Gheorghe Rojnoveanu, doctor habilitat în științe medicale, profesor universitar, Catedra chirurgie nr.1 ”Nicolae Anestiadi” – membru al comisiei de înrumare;

Szederjesi Janos, doctor în științe medicale, confernțiar universitar, Centrul de Simulare, UMF „George Emil Palade”, Târgu Mureș, România.

 

Teza și rezumatele pot fi consultate la adresa electronica

Teza: https://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/29994

Rezumatul rom.: https://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/29993

Rezumatuleng.: https://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/29992

Avizele/comentariile/propunerile la teză pot fi transmise la adresa electronică phdschool@usmf.md sau depuse în forma pe hârtie la Școala doctorală în domeniul Științe medicale (bd. Ștefan cel Mare și Sfânt 165, bir. 214 între orele 9.00-18.00).

 

Informație referitor la pretendentul la titlul științific

  1. Studii universitare și postuniversitare:

2017 – 2024 Studii postuniversitare, Școala de doctorat în domeniul Științe medicale, Universitatea de Stat de Medicină și Farmacie Nicolae Testemițanu, programul de doctorat 331.03 - Medicină socială și management;

2008 – 2010  Studii de masterat, specializarea Managementul sănătății publice, Școala de Management în Sănătate Publică, Universitatea de Stat de Medicină și Farmacie “Nicolae Testemițanu”;

2001 – 2003  Studii postuniversitare prin secundariat clinic, specialitatea Chirurgie laparoscopică, Universitatea de Stat de Medicină și Farmacie “Nicolae Testemiţanu”;                                                                     

1998 – 2001 Studii postuniversitare prin rezidențiat,  specialitatea Chirurgie generală, Universitatea de Stat de Medicină și Farmacie “Nicolae Testemiţanu”;                                                                       

1992 – 1998  Studii universitare, Facultatea de Medicină Generală, Universitatea de Stat de Medicină și Farmacie “Nicolae Testemiţanu”.

 

  1. Publicații și participări active la forumuri științifice naționale/internaționale:
  • Articole în reviste științifice peste hotare:
  • articole în reviste ISI, SCOPUS și alte baze de date internaționale
  1.   Saratila Iu., Romancenco A., Spinei L. Evaluating the efficacy of simulation-based training on clinical competency transfer. In: OH&RM. 2024; 5 (3): 27-38. DOI: 10.38045/ohrm.2024.3.03.
  2.   Diaz-Navarro, C., Armstrong, R., Charnetski, M. et al. Authors’ contributions: Romancenco A. Global consensus statement on simulation-based practice in healthcare. In: Advances in Simulation (2024) 9:19. ISSN 2059-0628. https://doi.org/10.1186/s41077-024-00288-1.
  • Articole în reviste științifice naționale acreditate:
  • articole în reviste de categoria B
  1.   Romancenco A., Saratila Iu., Ababii I., Rojnoveanu Gh., Dandara O., Spinei L. Bridging theory and practice: enhancing medical education through simulation-based training methods. In: Moldovan Journal of Health Sciences/Revista de Ştiinţe ale Sănătăţii din Moldova. 2024; 11 (2): 68-73. ISSN 2345-1467.
  • articole în reviste de categoria C
  1. Ababii I, Gramma R, Romancenco A., Cardaniuc C., Chesov I. Evaluarea nivelului de cunoștințe și abilități practice în domeniul urgențelor obstetricale, ginecologice și neonatale ale studenților anului VI de la Universitatea de Stat de Medicină și Farmacie „ Nicolae Testemițanu”. In: Moldovan Journal of Health Sciences/Revista de Ştiinţe ale Sănătăţii din Moldova. 2015; 5 (3): 71-78. ISSN 2345-1467.         
  • Articole în lucrările conferinţelor științifice:
  • internaţionale desfășurate peste hotare
  1.   Romancenco A. Organization of simulation training stations for the development of practical skills in performing subcutaneous, intramuscular and intravenous injections. In: Mатеріали науково-практичної конференції з міжнародною участю, “Mедична симуляція - погляд в майбутнє” (впровадження інноваційних технологій у вищу медичну освіту України). Cernăuți, Ucraina. УДК : 378.147.091.33-027.22(061.3), C37/2021: 260-262.
  • internaţionale desfășurate în Republica Moldova
  1. Romancenco A. Evoluția abordărilor de implementare a metodelor și programelor de instruire medicală prin simulare conform ghidurilor educaționale internaționale. In: Materialele Conferinței științifice internaționale: Sănătatea, medicina și bioetica în societatea contemporană: studii inter și pluridisciplinare. Chșinău: 2019; 5: 308-314. ISBN 978-9975-56-701-5.
  • Participări cu comunicări la forumuri ştiinţifice:
  • internaţionale
  1. Romancenco A. One discipline – various approaches using simulation. CUSIM experience in palliative care. The Second Conference of Simulatons Aplied in Medicine. Tirgu Mures, Romania, December 201
  2. Romancenco A. Evoluția abordărilor de implementare a metodelor și programelor de instruire medicală prin simulare conform ghidurilor educaționale internaționale. Conferința științifică internațională: Sănătatea, medicina și bioetica în societatea contemporană: studii inter și pluridisciplinare. Chșinău, Republica Moldova. 2019.
  3. Romancenco A. Medical simulation in OSCE implementation within CUSIM. The experience of SUMPh "Nicolae Testemițanu". The First International Conference on Simulation and Virtual Reality in Medicine, MEDISIM III, Târgu Mureș, România, 6-8 iulie 2023.
  4. Romancenco A., Saratila Iu., Spinei L. Enhancing Clinical Competencies Through Simulation-Based Training: A Comparative Study Across Three Intervention Modules. 5th Interdisciplinary PhD Forum with International Participation. Kyustendil, Bulgaria 16 – 19  April 2024.
  • naţionale
  1. Romancenco A., Satisfacția studenților mediciniști referitor la metoda de instruire medicală prin simulare. Conferința științifică anuală - Zilele universității. Chșinău, Republica Moldova. 2019.
  2. Romancenco A., Spine L., Ababii I., Rojnoveanu Gh., Dandara O. Managementul procesului etapizat și structurat de predare a abilităților practice la etapa univesrsitară cu aplicarea instruirii medicale prin simulare. Conferința științifică anuală. Chșinău, Republica Moldova. 2022.
  3. Romancenco A., Saratila Iu. Echilibrând Tradiția cu Inovația: CUSIM - 10 Ani de Excelență. Conferința științifică anuală. Chșinău, Republica Moldova. 2023.  
  • Participări cu postere la foruri ştiinţifice:
  • internaţionale
  1. Romancenco A., Saratila Iu., Gavriliuc A., Savca D., Spinei L. The series of innovations in implementing the methodology for evaluating educational interventions in medical professional training through simulation. EXCELLENT IDEIA International Exhibition of Innovation and Technology Transfer, Chisinau, Republic of Moldova, 2024.
  • Brevete de invenţii, patente, certificate de înregistrare, materiale la saloanele de invenţii
  1. Romancenco A., Saratila Iu., Gavriliuc A., Savca D., Spinei L. Integrarea complexului avansat al checklist-urilor în procesul de instruire medicală prin simulare la nivel universitar. Nr.6257. 22.05.2024.
  2. Romancenco A., Saratila Iu., Gavriliuc A., Savca D., Spinei L. Aplicarea metodologiei de evaluare a intervențiilor educaționale prin chestionare în instruirea profesională medicală prin simulare. Nr.6258. 22.05.2024.
  3. Romancenco A., Saratila Iu., Gavriliuc A., Savca D., Spinei L. Utilizarea setului de instrumente de  feedback imediat și specific pe baza testelor structurate în educația medicală prin simulare. Nr.6259. 22.05.2024.

 

Rezumatul tezei

Structura tezei: introducere, capitolul 1 - revista literaturii, capitolul 2- material și metode, capitolele 3, 4 - rezultatele cercetării, sinteza rezultatelor obținute, concluzii și recomandări, bibliografia din 97 surse, 137 pagini de text de bază, 37 figuri, 27 tabele, 26 anexe. Rezultatele au fost publicate în 16 publicații științifice.

Cuvinte cheie: instruire prin simulare, educație medicală, formare profesională, abilități practice, competențe clinice, siguranța pacientului, evaluare, eficiență, curriculum universitar.

Domeniul de studiu: 331.03 Medicină socială și management.

Scopul cercetării: dezvoltarea și validarea unei metodologii eficiente de aplicare a simulării în învățământul medical universitar, pentru sporirea calității predării și fortificarea managementului procesului de formare profesională.

Obiectivele cercetării: (1) Elaborarea cadrului procesual prin determinarea necesității și organizarea instruirii prin simulare la etapa universitară; (2) Evaluarea dobândirii abilităților practice ale studenților prin metoda observațională, utilizând listele de verificare ca instrument de evaluare; (3) Analiza impactului instruirilor asupra cunoștințelor teoretice ale studenților, prin aplicarea procedurii de testare înainte și după instruire; (4) Determinarea satisfacției studenților la componentele de instruire medicală prin simulare aplicate; (5) Elaborarea unor recomandări pentru implementarea complexa și eficientă a instruirii medicale prin simulare la etapa universitară.

Noutatea și originalitatea științifică: pentru prima dată, a fost elaborată și testată o metodologie inovatoare de implementare a instruirii prin simulare în educația medicală la Universitatea de Stat de Medicină și Farmacie „Nicolae Testemițanu”, care a utilizat metode de simulare diverse, precum pacienți standardizați și scenarii clinice integrate, metode care nu fuseseră anterior aplicate într-un cadru educațional structurat. Originalitatea cercetării a fost conferită de un sistem complex de evaluare pre și post-intervenție, care a măsurat cunoștințele teoretice, competențele clinice, satisfacția studenților și capacitatea acestora de a se adapta la diverse situații neașteptate.

Problema științifică importantă soluționată: a derivat din necesitatea îmbunătățirii formării profesionale a studenților în contextul complexității crescânde a actului medical și a cerințelor de siguranță. Educația medicală tradițională, limitată de disponibilitatea cazurilor și riscurile pentru pacienți, impunea dezvoltarea unor metode inovatoare. Cercetarea a creat și validat o metodologie de instruire prin simulare care a îmbunătățit competențele clinice și satisfacția studenților.

Semnificația teoretică: cercetarea evidențiază o schimbare semnificativă în paradigma educației medicale, subliniind insuficiența sesiunilor ad-hoc în mediul clinic pentru perfecționarea abilităților medicilor. S-a remarcat necesitatea standardizării curriculumului și adoptarea unei abordări sistematice, care să includă practici deliberate, exerciții structurate și evaluări riguroase bazate pe feedback constant.

Valoarea aplicativă a lucrării: implementarea eficientă a simulării în programele universitare de medicină este esențială pentru pregătirea complexă și modernă a studenților, facilitând integrarea în rezidențiat prin dezvoltarea abilităților practice, sporirea încrederii și îmbunătățirea lucrului în echipă. Metodologia inovatoare permite exersarea în medii controlate, reducând semnificativ erorile medicale. Prin aplicarea acestei metode, absolvenții vor fi mai bine pregătiți pentru provocările reale, ceea ce va îmbunătăți calitatea îngrijirilor și siguranța pacienților, contribuind astfel la îmbunătățirea generală a sistemului de sănătate.

Implementarea rezultatelor cercetării: implementarea rezultatelor cercetării a condus la aplicarea cadrului procesual și a instrumentelor de evaluare dezvoltate, validate prin certificate de inovație, în cadrul Centrului Universitar de Simulare în Medicină. Acestea au fost utilizate în examenul practic al stagiului clinic de vară pentru studenții din anii 2-5 de la Facultatea de Medicină și pentru absolvenții programului de Asistență Medicală Generală. Introducerea metodei OSCE, recomandată de Federația Mondială de Educație Medicală și inclusă în Planul Strategic al Universității (2021-2030), a consolidat acest tip de evaluare ca standard de excelență pentru competențele clinice.